Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

ΕΜΦΥΛΙΑΚΑ!/Βιβλίο:ΣΤ. ΚΑΛΑΡΑ /Θ.ΖΕΓΓΟΣ(Στάθης) ΩΣ ΔΙΚΑΣΤΗΣ:"Γατί δεν περνάς και Συ στο κόμμα (ΚΚΕ) για να πάψουν όλoι αυτοί που σε βλέπουν σαν ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ;"

(ΚΑΤΑΖΗΤΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΝΕΚΡΟΣ!)

Παρατίθεται κατωτέρω ένα απόσπασμα από το βιβλίο του ΣΤΑΥΡΟΥ Ν. ΚΑΛΑΡΑ "ΜΙΑ ΖΩΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΠΟΔΗΜΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ" -1996


========================================================================
 H ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΣΤΟ ΑΝΤΑΡΤΟΔΙΚΕΙΟ
          To Ανταρτοδικείο αποτελείτο από το Δικηγόρο Κώστα Μακρή, από το Λιόπεσι, μορφωμένο, ευγενέστατο και δίκαιο άνθρωπο, και από τον Βαγγέλη Τσάλτα, Καλαματιανό την καταγωγή, σοβαρό  αξιοπρεπέστατο και ήρεμο άνθρωπο… Και οι δύο τους ¨γνωρίζουν την ευθύνη τους¨, και κατά κοινή ομολογία, ήσαν δικαιοκρίται και δικαιοδόται, καθόλο το διάστημα της θητείας τους στο Ανταρτοδικείο…Είχαν όμως σαν πρόεδρο, λόγω του αξιώματος του, ως Πελοποννησιακός Γραμματεύς, τον Στάθη, που άλλοτε είχε άλλο ψευδώνυμο, Τριαντάφυλλος. Οι πρώτοι δύο με εδέχθησαν με καλοσύνη κι ευγένεια και με προσφώνησαν με τη λέξη Συναγωνιστή, ενώ ο Στάθης, ένας ξερακιανός, κίτρινος, ψηλός και νευρικός άνθρωπος, χωρίς καν να μου μιλήσει, με περιεργαζότανε με άγριες λοξές ματιές, από την αρχή μέχρι το τέλος της δίκης…Άρχισε η διαδικασία με ερωτήσεις, εκ περιτροπής, εκ μέρους του Μακρή και Τσάλτα, για τα βιογραφικά στοιχεία μου, την αναμιξή μου στον αγώνα, τη συνεργασία μου με τους Γιάννη Καπλάνη, δικηγόρο, Γιάννη Κόλια, ιατρό, Σωκράτη-Χρίστο Αντωνίου, και το Διπλό-Διονύση Θωμαϊδη κλπ., κι ενώ όλα προχωρούσαν με ηρεμία , ο Στάθης που ήταν ξαπλωμένος στο Ντιβάνι και παρακολουθούσε, πετάχτηκε και μου λέει, κάπως ειρωνικά: ¨Σε όλο το διάστημα που είσαι στο Αντάρτικο, πρώτα ως ανεξάρτητος και τώρα με το ΕΑΜ, πόσους προδότες έχεις σκοτώσεις;¨…Τρόμαξα πάρα πολύ στο άκουσμα της λέξης ¨σκοτώσει¨, αλλά χωρίς να χάσω χρόνο του απάντησα με σταθερή φωνή: ¨Συναγωνιστή Στάθη, σε όλο το διάστημα που υπηρετώ τον αγώνα μας, δεν έπεσε στην αντίληψή μου κανένας προδότης, ούτε και με πληροφόρησε κανείς για κάποια προδοτική πράξη του οιουδήποτε στη περιφέρειά μας. Εάν υπήρχαν προδότες θα είχαν προδώσει πρώτα εμένα, που βρίσκομαι στο Γυμνάσιο Χιλιομοδίου που εργάζομαι. Παραδέχομαι ότι υπάρχουν δειλοί και φιλοτόμαροι άνθρωποι, αλλά αυτούς όλους μπορούμε να τους διαφωτίσουμε και να τους ενθαρρύνουμε, γεμίζοντας το κεφάλι τους, για τη μεγάλη σημασία του απελευθερωτικού αγώνος, αντί να τους κόβουμε, με τις βεβιασμένες αποφάσεις και ενέργειες που παίρνονται και γίνονται από ανάρμοστα πρόσωπα της κάθε περιφέρειας και προ παντός από προσωπικούς λόγους και προσωπικά
Σελ 46
συμφέροντα¨…Έξαλλος από θυμό ο Στάθης με πλησίασε και χειρονομώντας μου λέγει: ¨Πώς να σε προδώσουν, ρε παλιοτόμαρο, αφού συ είσαι η μεγαλύτερη αντίδραση στον αγώνα μας. Συ που τόλμησες να διαμαρτυρηθείς για την εκτέλεση του Χρίστου Μικρού, Σωτήρη Τζαναβάρα και τουΤάσου Μπαρλιά, ενώ βαρυνόντουσαν με σοβαρές κατηγορίες¨Και συνέχεια, με αφρούς στο στόμα και απειλητικά μου λέγει; ¨Συ που συνεργάζεσαι με τον Ταγματασφαλίτη Συνταγματάρχη Κοντοστάνο¨…Αφού τελείωσε την άγρια αυτή επίθεση του, ήρεμα και με σταθερή φωνή του απάντησα, αναφερθείς στις όλες προσπάθειές μου, από τον Αύγουστο 1941, για τον απελευθερωτικό αγώνα μας και ¨με θάρρος υποστήριξα την αθωότητα των Μικρού, Τζαναβάρα και Μπαρλιά, που ήσαν όλοι τους οργανωμένοι στην Αντίσταση και χαρακτήρισα ως συνταρακτικό έγκλημα την εκτελεσή τους και μεγάλη ζημιά για τον αγώνα, διότι όλοι αυτοί που εκτελέστηκαν, χωρίς καμία ανάκριση, ήσαν για 3 χρόνια και πλέον στον αγώνα και είχαν προσφέρει ανεκτίμητες ηθικές και υλικές υπηρεσίες στον αγώνα και επηρέαζαν εκατοντάδες άλλους πατριώτες, στην περιφέρειά μας¨. ¨Συνέχεια, εξήγησα με περισσότερο θάρρος και με λεπτομέρειες, για τις συναντήσεις μου με το Συνταγματάρχη των Ταγμάτων Ασφαλείας Γ, Κοντοστάνο, ¨τις οποίες έκανα με κίνδυνο της ζωής μου, κατόπιν εντολής, του Γιάννη Καπλάνη, εν γνώσει του Σωκράτη – Χρ. Αντωνίου, του γιατρού Ι. Κόλλια και άλλων¨… Αι συναντήσεις αυτές είχαν σκοπό: Όπως ο Κοντοστάνος συγκατατεθεί να φέρει μαζί του όλους τους αξιωματικούς και στρατιώτες των Ταγμάτων Ασφαλείας στο 6ο Σύνταγμα του ΕΛΑΣ, διοικητής του οποίου ήταν ο αείμνηστος Μανώλης Βαζαίος, παλιός συναδελφός του και φίλος του¨.. Προσπάθεια την οποία είχα φέρει σε επιτυχία σχεδόν, διότι ο Κοντοστάνος και άλλοι αξιωματικοί που εμπιστεύονταν τον Βαζαίο, αλλά είχαν και εμπιστοσύνη και σε μένα, επειδή γνώριζαν ότι οι ομάδες είχαν οργανωθεί πολύ πριν εμφανισθεί το ΕΑΜ, αλλά και ότι εγώ δεν υπήρξα ποτέ Κομμουνιστής…Δυστυχώς όμως , κατά την τελευταία συναντησή μας, ενώ όλα σχεδόν είχαν τακτοποιηθεί και έμενε μόνο η εγγύηση από το Αρχηγείο του ΕΑΜ και ειδικά από το Διοικητή του Συντάγματος του ΕΛΑΣ, για την Ασφάλεια όλων των αξιωματικών και στρατιωτών των Ταγμάτων Ασφαλείας και καταστρώναμε σχέδιο πως θα επικοινωνήσουμε με τους αρμοδίους, για τη συγχώνευση αυτή, ¨την βραδιά, ο νεαρός Χαριτονίδης, μέλος της ΕΠΟΝ και γιός του εξαιρετικού δάσκαλου Χαριτονίδη έκανε απόπειρα δολοφονίας του Κονοστάνου, με χειρομβοβίδες, χωρίς όμως να πετύχει του σκοπού του¨…Μετά το επεισόδιο αυτό, ο Κοντοστάνος, όχι μόνο άλλαξε γνώμη, και με το δίκαιό του, για όσα είχαμε συμφωνήσει, αλλά έστειλε και στρατιώτες του για να με συλλάβουν στο Χιλιομόδι, γιατί πίστεψε πλέον πως του είχα στήσει
Σελ. 47
παγίδα για να τους παραδώσω όλους στο Εκτελεστικό απόσπασμα…Έτσι χάθηκε μια καλή ευκαιρία να ενισχυθεί το Αντάρτικο και με τη δύναμη των Τσολιάδων, αντί να παραμένουν αναγκαστικά όργανα των Γερμανών, που τους χρησιμοποιούσαν, θέλοντας και μη, σε όλες τις επιδρομές των Γερμανών, που τους χρησιμοποιούσαν, θέλοντας και μη, σε όλες τις επιδρομές των Γερμανών, κατά των Ανταρτών και όλων γενικά των οργανωμένων και μη πατριωτών μας…
      Τα έχασε ο Στάθης από τη θαρραλέα απολογία και τη λεπτομερή εξήγηση για όλες γενικά τις κατηγορίες και ιδιαιτέρως για την υπόθεση των Ταγμάτων Ασφαλείας, και οι Δικασταί μου, από  τη στιγμή αυτή, κατάλαβαν ότι   όλο το κατηγορητήριο ήταν μια συνταρακτική συκοφαντία και κάρφωμα ανευθύνων εξτρεμιστών… Ο Μακρής, με έβλεπε τώρα με εκτίμηση και με συμπάθεια και με παρεκάλεσε να ξαναδιηγηθώ με περισσότερες λεπτομέρειες την υπόθεση Κοντοστάνου… Και αφού την επανέλαβα με όσα στοιχεία μπόρεσα να θυμηθώ, ο Μακρής σηκώθηκε όρθιος και είπε με αυστηρό ύφος; ΄¨Συναγωνιστές, τούτη τη στιγμή θα έπρεπε να είναι εδώ κατηγορούμενοι άλλοι αντί του συναγωνιστή Καλαρά, για τις αλήθειες που τώρα ακούσαμε¨ …Δημιουργείται σύγχυση μεταξύ Μακρή και Στάθη, διότι προσπαθούσε να διακόψει το Μακρή, αλλά ο Μακρής επιμένει να τελειώσουν οι ερωτήσεις σύμφωνα με το κατηγορητήριο που είχαν μπροστά τους, Στενοχωρημένος ο Στάθης μαζεύτηκε στο ντιβάνι και μονολογούσε εκνευρισμένος…
       Ακολούθησε η κατηγορία ότι, ¨κάνω δεξιές παρεκκλίσεις και πολλοί από τους οπαδούς μας επήγαν στα Τάγματα Ασφαλείας¨…Χωρίς να χάσω την ψυχραιμία μου, τους ζήτησα ¨να μου δώσουν τα ονόματα όλων αυτών, που ήσαν στελέχη ή οπαδοί μας και τώρα βρίσκονται στα Τάγματα Ασφαλείας¨… Δεν είχαν κανένα όνομα, εκτός του Αλέκου Μούλου, για τον οποίο εξήγησα ότι, ¨δεν ευθύνομαι, γιατί ο Μούλος διέκοψε κάθε δεσμό και συνεργασία μαζί μας πριν ένα χρόνο σχεδόν, μετά τη συμφωνία συνεργασίας που κάναμε με τον Καπλάνη, Καπετάν Γρίβα και καπετάν Τόμπρο, Γιάννη Ρεκλείτη, στο Αγιονόρι, καθώς και μετά τη συνάντηση μου με το Σωκράτη και τελευταία με τη συνεργασία μας με το Διπλό…
     Έπειτα από όλα αυτά που εξήγησα, ο Στάθης με πλησίασε και με προσποιητή ηρεμία με ρώτησε, πάλι, για τη συνεργασία μας με τους Καπλάνη, Κόλλια, Σωκράτη, Διπλό, κλπ… Του εξήγησα με ειλικρίνεια για όλους και για όλα και εξέφρασα την ευγνωμοσύνη μου προς τα πρόσωπα αυτά, για την αγάπη τους , την ανεπιφύλακτη εμπιστοσύνη και συνεργασία μας καθ΄ όλο αυτό το διάστημα… Δεν μένει ευχαριστημένος ο Στάθης και εκνευρισμένος έφυγε από την αίθουσα, ενώ ο Μακρής και Τσάλτας συνέχισαν να
Σελ 48
μου υποβάλλουν άλλες ερωτήσεις, στις οποίες απάντησα και ανέτρεψα κάθε αμφιβολία και υποψία για όλες τις κατηγορίες. Διέκοψαν τη δίκη διότι ήταν αργά απόγευμα, για την άλλη ημέρα, με το δικαίωμα να κυκλοφορώ ελεύθερα και να μένω στους Πετροπουλέους.
          Την άλλη μέρα άρχισε πάλι η δίκη, με την παρουσία , Στάθη, Μακρή και Τσάλτα (καθ΄ όλη τη διαδικασία δεν επέτρεπαν την παρουσία άλλου προσώπου). Με ρώτησαν για πολλά πρόσωπα του ΕΑΜ, των ομάδων μας. Για όλους επανέλαβα, με σύνεση και θάρρος, και χωρίς φόβο και πάθος, τα καλύτερα λόγια δηλώσας ότι, ¨κανείς απ΄ αυτούς δεν έχει αποδειχθεί ως αντιδραστικός ή προδότης μέχρι σήμερα… Εξέφρασα όμως και πάλι το παράπονο μου γι΄ αυτούς που με κατηγόρησαν (αναφέροντας τα ονόματα τους), με τους οποίους, καίτοι διατηρούσα πάντοτε αγαθές και φιλικές σχέσεις από τα παιδικά μας χρόνια, όμως, ποτέ δεν με πλησίασε κάποιος απ΄ αυτούς για να μου αναφέρει έστω και μια αταξία μου, δια λόγου ή έργου…Δηλώνοντας και πάλι ότι, ¨όλες τους οι κατηγορίες είναι μια συνταρακτική συκοφαντία, προερχόμενε από φιλυποψία , εγωισμό και άλλες προσωπικές βλέψεις¨…Ακούοντας όλα αυτά ο Στάθης , αγριεμένος, κοίταξε πρώτα τους δικαστάς και κατόπιν απειλητικά εμένα, λέγοντας μου αυστηρά: ¨Πως γνωρίζεις Εσύ αυτά τα ονόματα που σε κατάγγειλαν (τα οποία διάβαζε από ένα χαρτί)¨…Του είπα ήρεμα ότι: ΄Τους γνωρίζω από την εν γένει συμπεριφορά των απέναντι μου, σε όλο το διάστημα που βρίσκομαι στον αγώνα. Το κεφάλι μου δεν το΄ έχω για να κρεμάσω το καπέλο μου. Το  ΄χω για να σκέπτομαι και να προσέχω τι βλέπω και τι ακούω¨…Γίνεται θηρίο ο Στάθης κι αφού πετάχτηκε από το ντιβάνι, με πλησίασε και έξαλλος μου λέει: ¨Πες μας, ποιος χαφιές σου μαρτύρησε τα ονόματα αυτά, για να ελαφρύνεις τη θέση σου, γιατί άλλως το κεφάλι σου, που λες ότι το έχεις για να σκέπτεσαι, θα σου το κόψω¨, (κάνοντας μια χειρονομία με το χέρι στο λαιμό μου)…Με ηρεμία και πάλι επανέλαβα τα ίδια που αναφέρω ανωτέρω και είπα ότι, ¨Κανείς δεν μου έδωσε ονόματα των κατηγόρων μου¨…Ο Στάθης όμως επέμενε να με απειλεί, αλλά επενέβη ο Μακρής , λέγοντας στο Στάθη: ¨Συναγωνιστή, άφησέ μας σε παρακαλώ να κάνουμε τη δουλειά μας¨… Θύμωσε ο Στάθης και βγήκε έξω, αλλά σε λίγα λεπτά ξαναήρθε και κάπως ήρεμα με ρώτησε: ¨Δεν μας λές ρε  Καλαρά, γιατί αυτοί οι άνθρωποι σε μισούνε και σε κατατρέχουνε;¨…Και εγώ αμέσως του απάντησα: ¨Γιατί δεν τους κρατούσατε τους δύο, που είχαν έλθει προ τριών ημερών εδώ, να ειπούν και μπροστά μου τι τους έχω κάνει για να με μισούν¨…Δεν ικανοποιείται ο Στάθης και μου κάνει άλλη ερώτηση: ¨Όλα καλά ρε Καλαρά, όσα μας λές, αλλά αφού εργάζεσαι και συνεργάζεσαι κι έχεις καλές σχέσεις με τους Καπλάνη, Κόλλια
Σελ. 49
Διπλό και άλλους που γνωρίζεις ότι είναι Κομμουνισταί, γιατί δεν περνάς και Συ στο Κόμμα, για να πάψουν όλοι αυτοί που σε βλέπουν σαν αντίδραση ¨;;;Αμέσως του απάντησα: ¨Συναγωνιστή Στάθη, από την ερώτηση σου αυτή φανερώνεται καθαρά πλέον ότι, βρίσκομαι εδώ ως κατηγορούμενος όχι γιατί οι κατήγοροι μου είχαν στοιχεία εις βάρος μου για αντίδραση ή για άλλες επιζήμιες για τον αγώνα πράξεις μου, αλλά γιατί δεν είμαι κομουνιστής. Εάν αυτοί δεν είχαν το θάρρος να σας το ειπούν, εγώ έχω το θάρρος να σας το δηλώσω ότι, δεν είμαι Κομμουνιστής, αλλά δεν έπαψα να είμαι δημοκράτης και πατριώτης που συνεχίζω να αγωνίζομαι για τη λευτεριά του τόπου μας… Στις ομάδες μας είχαμε και πρόσωπα με αριστερές ιδέες, ένας των οποίων κατετάγη στον ΕΛΑΣ και όμως η εμπιστοσύνη , η αγάπη και η αδελφική συνεργασία μας ήταν αμοιβαία μέχρι σήμερα μεταξύ μας …Γιατί ένας απ΄ αυτούς δεν ήλθε να καταθέσει κάτι εις βάρος μου;;; Δεν απάντησε ο Στάθης και ο Μακρής ζήτησε να διακοπεί η ανάκριση και να συνεχισθεί αύριο το πρωί… Και αποτεινόμενος σε μένα μου είπε: ¨Συναγωνιστή, απόψε θα κοιμηθείς εδώ (και μου έδειξε ένα πρόχειρο ντιβάνι) , διότι έχουμε πληροφορία ότι οι Γερμανοί θα μας κάνουν επίθεση από τη λίμνη Στυμφαλίας, μέχρι το βράδυ μπορείς να κυκλοφορείς ελεύθερος στο χωριό με τους φίλους σου και γνωστούς σου¨…
          Συνεπής προς την εντολή του Μακρή, επέστρεψα νωρίς το βράδυ, όπου βρήκα μόνο του το Μακρή. Συζητήσαμε φιλικά διάφορα προβλήματα της περιφερείας μας και για την εν γένει κατάσταση αυτής, πως εγνώρισα τους Καπλάνη, Κόλια, Σωκράτη, Διπλό, Γιάννο κ.ά…Και όταν ήλθε η ώρα να κοιμηθούμε, ο Μακρής βγάζει το πιστόλι μου και μου το δίνει λέγοντας μου: ¨Σε περίπτωση που γίνει η επίθεση των Γερμανών, καλά θα είναι να έχεις το πιστόλι σου, θα είμαστε μαζί απόψε¨…Έκπληκτος, τον ευχαρίστησα γι΄ αυτό αλλά με επιφύλαξη του είπα: ¨Μα εγώ είμαι ακόμη κατηγορούμενος και δεν έχει βγει η αποφασή σας¨…Ο Μακρής τότε , με χαμόγελο και με συμπάθεια μου είπε: ¨Η απόφαση για νας έχει βγει από την πρώτη μέρα που σε γνωρίσαμε και σε ακούσαμε απολογούμενο…Αγωνιστές σαν και εσένα τους έχει ανάγκη ο αγώνας μας και δεν τους διώχνει . Λοιπάμαι για την ταλαιπωρία σου, αλλά καλύτερα που ήρθαν έτσι τα πράγματα ,γιατί τώρα σε γνωρίσαμε όλοι μας ποιος είσαι…Κοιμήσου ήσυχα και αύριο θα σου ειπούμε την αποφασή μας. Καληνύχτα¨… Τον ευχαρίστησα και κοιμήθηκα στο πρόχειρο ντιβάνι…
        Την άλλη μέρα πρωί, με ξύπνησε νωρίς ο Μακρής και πήραμε τσάι του βουνού και κεφαλοτύρι για πρωινό. Σε λίγη ώρα ήλθαν ο Στάθης με τον Τσάλτα, και ξανάρχισε η ανάκριση σε φιλικό ύφος, με ορισμένες ερωτήσεις, άσχετες με το κατηγορητήριο, τι οικογένεια έχω, για την εργασία
ΣΕΛ.50
στο γυμνάσιο κλπ. Και μετά μου είπαν να φύγω και θα με ειδοποιήσουν να παρουσιαστώ για να ειπούν την αποφασή τους…Έφυγα και έξω συνάντησα όλους τους φίλους μου και το Διπλό, ο οποίος φαινότανε στενοχωρημένος και ανήσυχος, για τη δική μου υπόθεση…Συζήτησα μαζί του καθώς και με τους Ξίδη και Λαζανά κ.ά., και μετά δύο ώρες περίπου ο Μακρής με κάλεσε να πάω μέσα.
          Στην αίθουσα τώρα είμεθα τρεις , ο Μακρής , ο Τσάλτας κι εγώ, διότι ο Στάθης είχε φύγει προ ολίγου. Ο Μακρής μου έδωσε καρέκλα και κάθισα στο ίδιο τραπέζι μαζί  τους , οπότε ο Μακρής αποτεινόμενος σε μένα μου είπε: ¨Συναγωνιστή Καλαρά, μέχρι εδώ ήταν η ταλαιπωρία σου. Το Ανταρτοδικείο, από όσα έχει πληροφορηθεί και από όσα άκουσε από σένα, όλες αυτές τις ημέρες, αφού λάβαμε υπόψη μας και την εν γένει πατριωτική δραστηριότητά σου, τόσο στην Αλβανία, όσο και τώρα κατά την Κατοχή, έχοντες υπόψη μας την προσφορά σου ως καθηγητής Γυμναστικής, σε απαλλάσσουμε από κάθε κατηγορία και σε κρίνουμε αθώο. Ό, τι έγινε έπρεπε να γίνει, γιατί πρέπει να λαβαίνουμε τα μέτρα μας για τον αγώνα που έχουμε αναλάβει…Δεν είναι εχθρός σου κανένας απ΄ αυτούς που σε κατήγγειλαν, αλλά αγωνιστές όπως και συ, με τη διαφορά ότι από την αρχή βρεθήκατε σε διαφορετικά στρατόπεδα και έτσι είχαν δημιουργηθεί οι αμφιβολίες τους. Καλύτερα όμως που ήρθαν τα πράγματα έτσι, γιατί τώρα ξεκαθάρισες κι εσύ τη θέση σου αλλά και εμείς να σε γνωρίσουμε και να μάθουμε ορισμένες λεπτομέρειες από τις προσπάθειές σου στον κοινό αγώνα μας που δεν τις γνωρίζαμε. Σε κρίνουμε λοιπόν αθώο……..
Σημείωση:
Από το απόσπασμα αυτό φαίνεται ότι ο "Νονός" του Χαρ. Φλωράκη(Βλ. ανάρτηση 043)  Θεοδ. Ζέγγος -ΣΤΑΘΗΣ-Τριαντάφυλλος ήταν εκτός από υπεύθυνος του ΕΑΜ της ΟΠΛΑ και του ΚΚΕ στην Αργολιδο-Κορινθία , ήταν και ένα ανθρωπόμορφο κτήνος.
Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΡΑΣ (ΤΣΕΛΕΠΗΣ=Σαύρα-Γιός Σουλτανου, το παρατσούκλι του!) εκ του Χιλιομοδίου Κορινθίας ήταν ο "Αρχηγός" όπως αναφέρει, αντιστασιακής οργάνωσης, που όμως δεν αναφέρει τον τίτλο της. Στο χωριό μου Στεφάνι και στην περιοχή του τότε Δήμου Κλεωνών (13 χωριά -όπως αναφέρει αριθμητικά ο ίδιος -Στεφάνι-Αγιονόρι-Κλένια-Χιλιομοδι -Αγ, Βασίλειος- Αρχαίες Κλεωναί(Κοντόσταυλο) -Σπαθοβούνι-Κουταλάς- Αθήκια-Μαψός- Σολωμός και άλλα δύο ίσως ο Αγιάννης  και το Αγγελόκαστρο) ήταν γνωστή ως ΕΒΑΜ(Ελληνικό Βασιλικό Απελευθερωτικό Μέτωπο) Αναφορά γιαυτή την οργάνωση έχομε από τον Ηλία Παπαστεριόπουλο   στο Βιβλίο: «Ο Μωρηάς στα όπλα»  όπου γράφει ότι στην Κορινθία είχε ενεργοποιηθεί και το Β.Α.Μ. (Βασιλικό Απελευθερωτικό Μέτωπο)
    Μετά την δίκη του(Τέλος Μαϊου 1944!) στο Ανταρτοδικείο παρ΄ότι αθωώθει - (Γιατί αθωώθηκε το εκτιμώ εγώ στις πολλές γνωριμίες και προσωπικές σχέσεις που είχε με ανώτερα στελέχοι του "Αντάρτικου")δεν θα γλίτωνε από την σαδιστική μανία του Στάθη εάν δεν έφευγε για την Αθήνα!Έκτοτε μέσα στο Καλοκαίρι του 44΄πάρα πολλοί οπαδοί του στα προαναφερθέντα χωριά σφαγιάστηκαν!
   Αρκετές είναι οι αντιφάσεις και αποκρύψεις γεγονότων στο βιβλίο του όπως  μερικές που απορρέουν και από το προστιθέμενο κείμενο του Ταγματασφαλίτη   Γ. Κοντοστάνου. σχετικά με το διπλό ρόλο του Γ. Κοντοστάνου,  την απόπειρα δολοφονίας του και τις συναντήσεις τους! Εντύπωση μου κάνει ότι χρησιμοποιεί ήπια γραφή και ήπιους χαρακτηρισμούς! (Την λέξη σφαγή δεν την χρησιμοποιεί!) Στην επόμενη "Αναρτησή" μου θα παρατεθεί όλο το απόσπασμα του βιβλίου του για τον κατοχικό εμφύλιο!
========================================================================

Ταγματάρχης πεζικού Κοντοστάνος Γεώργιος "Έκθεση πεπραγμένων κατά την κατοχήν μέχρι απελευθερώσεως" 
--------------
........Η ΕΑΜ καταστάσα πλέον ισχυρά και άνευ αντιδράσεως καθ΄όλην την Πελοπόννησον ήρξατο τας αντεκδικήσεις εναντίον παντός εθνικιστού. Ούτο δε πλείστοι αξιωματικοί και οπλίται κατέφυγον εις Αθήνας χάριν ασφαλείας αρξαμένης και της κινήσεως της ιδρύσεως των ταγμάτων ασφαλείας.
    Ούτως είχεν η κατάστασις ότε την 25ην -9-43 εισήλθον εις την Αγγλικήν κατασκοπείαν. Μεταβάς δε εις χωρίον Πουλίτσα συνηντήθην με τον Άγγλον λοχαγό, Γκίμπσον και τον έλληνα ανθυπολοχαγόν Ορέστην Φελουτζάκην ορισθείς δια τον τομέα Κορίνθου και Ισθμού, οι δε ανθυπολοχαγοί Ιωαν. Χριστοδούλου εκ Ζευγολατιού Κορινθίας και ανθυπολοχαγός Ευσταθίου Γ. εκ Πουλίτσης ωρίσθησαν δια το τομέα Βόχας.
      Δελτίον πληροφοριών απέστελον καθ΄ εβδομάδα δια συνδέσμου και εις θέσιν οριζομένην υπό του Άγγλου λοχαγού. Επίσης απέστελον δελτίον ως και σχεδιαγράμματα και εις το συνταγματάρχη Πατρών μέσω ανθυπολοχαγού εφέδρου Καμπάκη Εμμανουήλ, ασυρματιστού συμμαχικής στρατιωτικής αποστολής. Η εργασία μου μετά του λοχαγού διήρκησε επί τετράμηνον , ήτοι με τέλος Μαρτίου, οπόταν μοι απεστάλη σύνδεσμος εκ μέρους του Άγγλου λοχαγού Γκίμπσον πληροφορήσας με να σταματήσω μέχρι νεωτέρας ειδοποιήσεως.
       Την 4ην Ιανουαρίου 1944 απάγεται υπό κομμουνιστών εκ της οικίας Σταύρου Λέκκα γαμβρού του ασυρματιστού των Άγγλων Εμμανουήλ Καμπάκη, ο σύνδεσμος Πατρών –Κορίνθου Βασίλ. Σακελαρίου και σφάζεται εις το στρατόπεδον Γκούρας με την κατηγορίαν ότι ώφειλε να γνωρίζει το αρχηγείον του ΕΑΜ την συνεργασίαν ταύτην μετά των Άγγλων.
     Την 9ην Ιανουαρίου 1944 απόπειρα απαγωγής μου και δολοφονίας υπό κομουνιστών αποτυγχάνει τραυματισθείς μόνον ελαφρώς και διασωθείς χάρις εις μίαν χειροβομβίδα ήτις και διέλυσε την ομάδα. Τούτο ανεφέρθη εις λοχαγόν Γκίμπσον, όστις ετηλεγράφησεν εις στρατηγείον Μέσης Ανατολής.
          Την 20ην Φεβρουαρίου 1944 απέστειλα έκθεσιν λεπτομερή εις Άγγλον λοχαγόν περί του σκοπού της ιδρύσεως των ταγμάτων ασφαλείας.
          Τοιαύτην έκθεσιν απέστειλα περί τα τέλη Μαρτίου 1944 κατόπιν ειδοποιήσεως μέσω Σταύρου Λέκκα και εις το συνταγματάρχη Άγγλον Πατρών. Επίσης απέστειλα και αριθμητικήν κατάστασιν κατά χωρίον της περιοχής Κορινθίας των υπαρχόντων κομμουνιστών, ΕΑΜ και εθνικιστών κατοίκων.
         Αι  απαγωγαί, διώξεις, δολοφονίαι και εκτελέσεις κατά παντός εθνικιστικού στοιχείου υπό κομμουνιστών εις Κορινθίαν ηύξανον καθ΄ εκάστην, των κατοίκων μη δυναμένων να καλλιεργήσουν και αυτά τα κτηματά των.
     Λόγω της καταστάσεως ταύτης , και κατόπιν συσκέψεως της εθνικιστικής οργανώσεως Π.Ο.Κ.*  απεφασίσθη η δημιουργία τάγματος ασφαλείας ανατεθείσης της διοικήσεως εις εμέ. Την 23-2-44  έλαβον όπλα εκ Γερμανών. Την δε 23-3-44 παρετάχθη τμήμα λόχου εθελοντών και παρήλασε με την Ελληνικήν σημαίαν.
          Η τάξις εν τη πόλει απεκατεστάθη πλήρως δια της διώξεως του κομμουνισμού.
     Την 6-4-44 κατηγορηθείς επί κατασκοπεία(πληροφορία δοθείσα υπό κομμουνιστών εις Γερμανούς και υπό του πράκτρος Γερμανών ανθυπασπιστού Πέτρουλα Σταύρου ως και του προέδρου Λεχαίου Βλ. Θεοδωροπούλου) παρεπέφθην εις Γερμανικόν δικαστήριον αφαιρεθείσης της διοικήσεως και δοθείσης προσωρινώς εις τον ανθυπασπιστήν κατόπιν διαταγής του Γερμανού στρατηγού Fom Ge Suire.
       Διά διαταγής εμπιστευτικής προς το Β΄ Αρχηγείον Πελοποννήσου μοι απαγορεύθη η παραμονή μου εις Κόρινθον και εν Πελοποννήσω, είτα όμως το αρχηγείον κατόρθωσε και μετετέθην εις Τρίπολιν ένθα παρέμεινα επί ένα μήνα άνευ υπηρεσίας. Την 20-5-44 δε παρέλαβον την διοίκησιν του τάγματος ασφαλείας Τριπόλεως μέχρι της 30-9-44 οπόταν παρεδόσαμεν τα όπλα εις τους Άγγλους και εις τον αντιπρόσωπον της κυβερνήσεως Παναγιώτη Κανελλόπουλον.
    Εις την παράδοσιν των όπλων παρίστατο ο λοχαγός Γκίμπσον αρχηγός κατασκοπείας, όστις και συνόδευσε το τάγμα μέχρι παραλίας Μύλον. Εκεί δε , κατόπιν συνεννοήσεως , μοι υπεσχέθη ότι θα με ελευθερώσει εκ Σπετσών και θα με αποστείλη εις Ιταλίαν ή Αίγυπτον, πλήν όμως ανεχώρησε δι΄ υπηρεσίαν εις Λονδίνον- Αίγυπτον, και μέχρι σήμερον δεν επανήλθεν.
    Εις Τρίπολην ευρισκόμενος και κατόπιν προσυνεννοήσεως είχον διαρκώς σύνδεσμον με Εμμανουήλ Καμπάκη έφεδρο ανθυπολοχαγόν (Αγγλικής αποστολής Πατρών) μέσω γαμβρού του Σταύρου Λέκκα διαμένοντος εν Αθήναις ως διωκόμενος υπό κομμουνιστών και Γερμανών από 15 Απριλίου 1944.
Ούτος με ειδοποίησε και την 4-9-44 όπως ετοιμασθώ δια να κτυπήσω τα Γερμανικά τμήματα υποχωρούντα ενούμενος με Αγγλικό τμήμα. Τούτο όμως δεν εγένετο κατόπιν ρητής διαταγής ότι πρέπει τα τάγματα ασφαλείας να παραδώσουν τα όπλα……………………………
          Η εργασία μου μετά των Άγγων ανεγνωρίσθη ως υπηρερία μετώπου επί 9 μήνας και αναμένω την διαταγήν του αρμοδείου γραφείου δια την τακτοποίησίν μου μέσω του Γ.Ε.Σ. εις απεστάλει έγγραφον …………………..

* Ο Ηλίας Παπαστεριόπουλος (Βιβλίο: «Ο Μωρηάς στα όπλα» σελ. 266 ) Την αναφέρει ως Π.Α.Ο.Κ. Επίσης αναφέρει ότι στην Κορινθία είχε ενεργοποιηθεί και το Β.Α.Μ. (Βασιλικό Απελευθερωτικό Μέτωπο) με τους Πανούση, Κοντοστάνο κλπ. πράγμα βέβαια που δεν αναφέρει καθόλου ο Κοντοστάνος στην δεκαεξασέλιδη έκθεση πεπραγμένων του «κατά την περίοδο της κατοχής»


ΠΗΓΗ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: ΜΟΝΙΜΟΙ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΣΤΟΝ ΕΛΑΣ -ΟΙΚΕΙΟΘΕΛΩΣ Ή ΕΞ ΑΝΑΓΚΗΣ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΡΙΟΒΟΛΟΣ
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Σημειώσεις μου: 
1) Δηλαδή τα τάγματα ασφαλείας ιδρύθηκαν με την σφραγίδα της Αγγλικής κατασκοπίας!

2)Για τον αναφερόμενο Εμμ.   Καμπάκη συνεργάτη του Κοντοστάνου ο Εμμ. Βαζαίος γράφει στο βιβλίο του ότι αυτός ήταν εφ. υπολοχαγός ασυρματιστής της ομάδος των Άγγλων που ήταν κοντα στο 6ο Σ.Π. του ΕΛΑΣ. 

3)   "Ο αρχηγός του Ελληνικού Σώματος Εθελοντών ΙΥ Κορίνθου υποτάσσει τον εαυτόν του, τους αξιωματικούς υπ/κους και οπλιτάς τους οποίους έχει στρατολογήσει εις τον Γερμανικόν Στρατόν.  Το Ελληνικό Σώμα Εθελοντών ΙΥ δρα αποκλειστικώς προς καταπολέμησιν του κομμουνισμού και των εν Ελλάδι αναφυεισών οργανώσεων ΕΑΜ – ΕΛΑΣ κ.ά.
Οι υπαγόμενοι εις το Ελληνικόν Εθελοντικόν Σώμα ΙΥ υποχρεούνται με απόλυτον υπακοήν εις τους ανωτέρους των, οίτινες από ελευθέραν την θέλησιν υποχρεώθησαν να υπακούουν εις τας οδηγίας του Γερμανικού Στρατού.  Υπόκεινται όσον αφορά τας σχέσεις υπακοής με τας διατάξεις αι οποίαι ισχύουν δια τον Γερμανικόν Στρατόν (...) ο Γερμανικός Στρατός υπερασπίζεται την ζωήν και την περιουσίαν των μελών του Ελληνικού Εθελοντικού Σώματος ΙΥ από αποπείρας και επιβάλλει εκάστοτε παρά του ανωτάτου αρχηγού των ενόπλων Γερμανικών δυνάμεων διατάξεις περί αντιποίνων."
Το υπογράφουν ο ταγματάρχης Κοντοστάνος Γεώργιος, ο λοχαγός Τρίκας Γεώργιος, οι ανθυπολοχαγοί Καραχάλιος Αθανάσιος, Τσιπάς Αριστείδης, Χριστοδούλου Ιωάννης, Τσαντίλας Παναγιώτης, Πέτρουλας Σταμάτιος, Δρακιώτης Αναστάσιος, οι έφεδροι ανθυπολοχαγοί Μαυρίδης Δημήτριος, Μαγουλόπουλος Σπυρίδων. Κι ακολουθούν άλλες 214 υπογραφές αξιωματικών και οπλιτών. 
4)
Το  Σεπτέμβριο του 44 εμφανίστηκε στην Καλαμάτα ο λοχαγός Ντόναλντ Γκίμπσον, και ζήτησε να περάσει στις γραμμές των Εθνικιστών «για να τους πείσει να σταματήσουν την αιματοχυσία, να παραδοθούν στον ΕΛΑΣ και να περιμένουν να κριθούν από την Κυβέρνηση».
===========================================================
04-09-13
Σωτήριος Ριζόγιαννης
===========================================================